tisdag 26 september 2017

Plastfri september

I slutet av augusti såg jag att det anordnades ett evenemang som heter plastfri september. Jag har svårt att leva helt plastfritt eftersom nästan allt är förpackat i plast men jag kom fram till att jag gott och väl kunde försöka att inte köpa några plastpåsar eller sätta frukten i plastpåsar. Hittills har jag klarat det helt och hållet. Har bara haft med egna väskor och kassar, samt fruktpåsar som man kan använda hur många gånger som helst. De kostar 2€ men eftersom man kan använda dem så länge så känns det inte som en stor uppoffring. Med tanke på all mängd plastpåsar man sparar så känns det som välinvesterade pengar. Om jag handlat på vägen hem från skolan och inte haft med något kasse så har jag helt enkelt köpt så lite att det ryms i väskan eller under mopedsitsen. Idag tryckte jag dit två liter mjölk, en klase bananer och en stor påse rågbröd. Nu undrar ni kanske vad vi använder som soppåsar då? Vi har en bioroskis som vi har papperspåsar till. Till "vanliga" roskisen har jag köpt hem en rulle plastpåsar. Mycket billigare att göra så än att köpa plastpåsar vid kassan. Dessutom använder vi mycket färre soppåsar än vad vi skulle få om vi köpte alla matkassar. Jag tror nog att jag kommer att fortsätta med detta även när september är slut. Känns inte jobbigt alls att ta med kassarna eftersom jag oftast storhandlar någon gång i veckan. Prova på det du också, så sparar vi lite på planeten vår. 

1 kommentar:

  1. Hejsan,

    Alltså dähär med plast e skrämmande. Vi (Hunden Wilmas matte å Husse)har försökt inleda ett "plastfritt liv", där vi int köper plastpåsar i butiken mm. Vi återvinner plast (rinki tar emot de mesta former av plast), papper och paff. Tyvärr blir vi skrämda varje gång av hur fort vår "plastroskis" aka. behållaren vi använder för återvinnande plast. Praktiskt taget all livsmedelsförpakningar innehåller plast, med undantag av en del torringredienser som är av paff. Egna fruktpåsar e the shit :) Fint att du anstränger dig, för vi har bara en jordklot :P

    SvaraRadera