fredag 25 augusti 2017

Leksaker nu vs. då

I sommar har jag lite försökt gå igenom mina gamla saker hemma hos mina föräldrar. Till Wilmas förtjusning hittade jag en del leksaker som hon fick ta med hem. Men eftersom jag är äldst i en syskonskara på fem barn så har de fått vara med om en hel del och bara en bråkdel finns kvar (vilket är helt okej för min del, barnen har så sjukt mycket leksaker ändå!). Lekte mycket med barbie dockor och vanliga dockor när jag var liten. Hade en dockvagn som inte höll många år för plasten föll sönder. Hela vagnen var gjord av plast, till och med suffletten. Märkligt. Men på det ljuva nittitalet skulle väl mer eller mindre allt vara gjort av plast. Sen jag var liten har utbudet leksaker garanterat ökat vilket gör att man numera kan välja noggrannare vad man köper och lättare undvika plast. Nätbutiker gör det lättare att inhandla exempelvis julklappar och vi har nog börjat köpa en hel del via just nätbuitker. Ett tips på leksaksbutik online är ABC leksaker. Speciellt för de som inte har egna barn så kan den här sidan underlätta med skilda kategorier efter ålder på barnet. Finns också en hel del pedagogiskt material som intresserar mig både privat men också gällande min utbildning till socionom med barnträdgårdslärarbehörighet.
Har ni sett sån här sand? Vi köpte den åt barnen till julklapp för några år sen. Superskön att jobba med! Kan sitta hur länge som helst med den i handen, haha.
Spel hittas också här. Har jag visat bild på vårt spelskåp? Borde göra det. Kan snart öppna affär med alla spel vi och barnen har, men så är det när man är gift med en spelnörd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar