torsdag 13 november 2014

Måste bara

Håller egentligen på med en skoluppgift nu men lyssnar med ett öra på aktuellt från SVT2 och de pratar om den är abort-samvets vågen som går nu. Flera av mina facebookvänner delar listan man ska skriva på för att de som jobbar inom sjukvården ska få välja om de vill utföra aborter eller inte. Jag förstår er som skriver på. Jag skulle själv inte vilja jobba med det. Och jag skulle inte heller vilja vara med om att göra en abort själv. Men nu är det så att allt inte är svart och vitt. Vi har en lag om fri abort, därmed måste den fria aborten tryggas. Om det skapas en lag om att vårdpersonal får välja om de vill utföra aborter eller inte, tänk om alla säger nej? Tänk om man står där, gravid i vecka 18 med ett barn som garanterat inte kommer att överleva fram till förlossningen pga. exempelvis en kromosomavvikelse och all vårdpersonal säger "nej, vi vill inte göra aborter". Hur gör man då? Det blir en fråga om patientsäkerhet genast.
Tänk om jag skulle hitta på lika mycket att skriva i min uppsats om psykodynamiska perspektiv ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar