lördag 11 januari 2014

3 barn på ~3år & 3månader

Theodor och Wilma leker med Lego i köket så tänkte passa på att skriva ett inlägg som jag tänkt skriva länge, nämligen om att ha tre barn tätt.
 Eller tätt och tätt, känner nog de som har tre barn ännu tätare, till och med fyra barn tätare än jag har tre! Så riktigt riktigt tätt är det ändå inte.
Intensivt är det första ordet som hoppar upp. På gott och ont. Jag tycker om att ha mycket fart och fläng runt omkring mig men visst blir man lite slut i huvudet. Kom häromdagen på att min hjärna inte riktigt orkar räkna ut lite krångligare men logiska saker. Kan väl skylla på amningen där också... Men som sagt, fullt upp lite hela tiden. Alltid något som ska göras. Men det går och jag får oftast någon timme för mig själv varje dag. Det räcker för mig. 
Jag tror att barnen kommer att ha väldigt stor glädje av varann när de blir äldre. Theodor och Wilma leker redan riktigt bra tillsammans, även om det förekommer syskonbråk här också. Men har förstått att vi inte är enda familjen där det förekommer, hehe.
Andra fördelar som jag ser nu (är ganska ny med det här att vara trebarnsmamma så vet inte hur det sen blir på riktigt) med att de alla är i ganska samma ålder är att de kommer att kunna göra ganska samma saker. Till exempel om vi far till något nöjesfält när de är lite äldre så kommer de alla att kunna åka på samma saker så man måste inte dela upp sig och ta en till småbarnsgrejorna medan någon annan ska i bergochdalbanan. En annan sak är att de ärver kläder av varann snabbt. Theodors urvuxna kläder åker direkt in i Wilmas skåp och jag har faktiskt fått flytta en del av Wilmas strumpor och strumpbyxor till Wilgots låda redan. Ingen mellanförvaring i skrubben inte. Och kläderna hinner inte bli "omoderna". 
De här några åren nu blir det lite mindre sömn än man kanske önskar sig men då har man det överstökat sen. Samma med blöjbyten. Och att släpa med barnvagnen över allt. Och man behöver inte spara på babyleksaker sen när Wilgot lekt klart med dem. När Theodor går på fyran kommer vi att ha alla barnen i samma skola vilket är ganska behändigt. Inte tre olika julfester/avslutningar osv. som man ska på. Men när Theodor går i tvåan, Wilma i förskola och Wilgot på dagis så är de ändå på olika ställen. 
Det negativa är kanske att man inte hunnit ge så mycket ensam tid åt varje barn. Och så är det stundvis ganska tungt. Men det är så underbart att se hur mycket glädje de har av varann. Theodor och Wilma som leker tillsammans och hjälper varann. Och de tycker båda så mycket om sin lillebror så jag tror nog att han är välkommen med i gänget sen när man blir större. 
Det blev inte så stor omställning från att ha två till att ha tre tycker jag. Wilgot hänger bara med. Tar några minuter längre på morgonen att ställa sig när han ska matas och kläs på, men ärligt talat så är det nog de äldre barnen som det är mera jobb med. Blivande tvååringen har nog gett mig många gråa hår. Men de säger att flickor är värre än pojkar så hoppas att Wilgot inte har en lika stark trotsperiod. Theodor är inte alls lika trotsig mera som han var förut så just nu går det faktiskt ganska så bra här. *peppar peppar, ta i trä*
Summa summarum, det är väldigt intensivt och väldigt roligt!

Här får ni några bilder som är tagna med nya kameran också när jag en gång har tid.

Wilgot somnade i babygymmet igår kväll.
 Tungan är ute om inte handen är i munnen.
 4 månader
 1 år 11 månader
 3 år 7 månader

3 kommentarer:

  1. Theodor och Wilma börjar likna varandra mer och mer. <3 Hälsa Theodor att nu har vi ordentligt med snö hos mommo och moffa. :) mamma -mommo

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet.Sådär tänker vi med.jag tycker e bra då alla e små på sammagång, inget störresyskon som ska iväg till förskolan/skolan/hobbys å du hamnar att klä på bebisen för att föra hit och dit.(när e det då du kan njuta av bebisen?som vissa brukar säga att eså bra då de får en bebis närsyskonen e större)förutom till daglubben då.Barnen e alla nästan på samma stadie.På nåt vis hittar man ju de små stunder med var å en och sig själv..å sin partner ;)

    SvaraRadera
  3. Så du tycker också som så många andra att trean "bara hänger med"! Intressant för det tycker inte jag. Tycker det var större omställning mellan tvåan och trean än mellan ettan och tvåan fast det tror jag beror på att tvåan hos oss var och är väldigt lugn och lättskött jämfört med storasystern och lillasystern. Du sa det, flickorna är nog knepigare :) God fortsättning.

    SvaraRadera