lördag 9 november 2013

Lista

Här kommer en lista som jag fyllde i när Theodor var liten. Har bara lagt till punkter nu och inte ändrat de tidigare svaren så Robin hänvisas som min fästman (osv.) fastän vi nu är gifta sedan "länge". 

Graviditeten
*Vilka var dina favorit kläder? 1#Mammajeans från H&M och vad som helst som fick min mage att se stor ut:p #2En randig långärmad klänning #3Långmärmad blommig Me&I klänning
*Vad var din/dina favorit rätter? #1
Citron och vattenmelon #2Lövbiff med grillsmör #3 Punschrullar
*Vad var dina/din favorit dryck? #1Coca Cola #2
Coca Cola #3Coca Cola
*Vad tyckte du inte om? #1
Kaffe #2Kaffe #3Chips
*Var det någon favorit rätt som ändrades? #1
Nej #2Tyckte mindre om stark mat #3Samma som #2
*Vad var du mest sugen på? #1
Surt #2Salt #3Sött
*Hade du halsbränna? #1
Jo, mot slutet av graviditeten #2Jo, mera än vid #1 #3Väldigt mycket
*Hade du foglossning? #1
Lite #2Lite i slutet #3Lite i slutet
*Hade du sammandragningar? #1
Ja, nästan hela graviditeten #2Hela graviditeten #3Hela graviditeten
*Mådde du illa? #1
Ja varenda dag under hela graviditeten #2De första veckorna spydde jag en del #3Illamående de första veckorna
*Vilken sovställning var bäst? #1
Sov på mage en hel del, fastän jag inte gjorde det före jag var gravid men mest sov jag på sidan.#2På sida med en kudde mellan knäna #3På sida med en kudde mellan knäna och en under magen

*När var din BF dag? #116 maj 2010 #210 februari 2012 #33 september 2013
*Gick du över tiden? #1Jo, 16 dagar #23 dagar #34 dagar
*Hur mycket gick du upp i vikt? #1
11 kg #26kg #34kg
*Hade du mycket vätska i kroppen? #1
Nej #2Nej #3Nej
*Hur var ditt psyke? #1
Ganska som vanligt #2Som vanligt #3Som vanligt
*Gnällde/klagade du? #1
Till en början #2Lite #3Lite
*Vad trodde du det var för kön? #1
Jag trodde lite från och till #2Pojke #3Pojke
*Visste du vad det var för kön? #1
Jo, en pojke(ultra) #2Nej #3Jo, en pojke(fostervattenprov)
*Hur låg ditt SF mått? #1
Lite under normalkurvan #2Samma #3Samma
*Var du rädd för något? #1Jag var, som flesta, rädd för att bebisen skulle dö i magen #2
Samma som #1 #3Rädd att jag skulle få missfall av fostervattenprovet. Rädd att fostervattenprovet skulle visa kromosomavvikelser. Rädd att bebisen skulle ha hjärtfel. Rädd att bebisen skulle dö under förlossningen eller vara riktigt sjuk vid födseln.

*Hur ville du att din förlossning skulle se ut? #1Jag ville inte gå över tiden. Och jag ville inte ha epidural bedövning. #2Ville försöka klara mig utan bedövning. Ville ha sen avnavling. Ville undvika värkstimulerande #3Samma som #2
*Hur ser du på graviditeten idag? #1
Jag saknar magen:) Har nog glömt bort hur jobbigt illamåendet var för det var värt det 1000 gånger om:) #2Mins knappt av den, det gick så snabbt #3Förstår inte hur jag orkade ta hand om två små och gå och vänta på fostervattenprovet

Förlossningen
*När började din förlossning? #1
Den 31 maj klockan 02:00 #2Den 12 ferbuari klockan 22:30 #3Den 7 september klockan 03:45
*Hur började den? #1
Med värkar var 6 minut, efter 1½ h var fjärde #2Värkar med ca 4 minuters mellanrum #3Värkar med 8 minuters mellanrum
*När åkte du/ni in till förlossningen? #1
Kl 8 #2Kl 3 #3Kl 7
*Varför? #1
Skulle egentligen bli igångsatt då och värkarna kom med 4 minuters mellanrum #2Hade så starka värkar #3Var rädd att föda i bilen
*Vem/vilka åkte du in med? #1
Min fästman Robin #2Min man #3Min man
*Fick du/ni åka hem igen? #1
Nej #2Nej #3Nej
*Vilket sjukhus skedde förlossningen på? #1
Vasa Centralsjukhus #2Samma #3Samma
*Hur mycket var du öppen när ni kom in? #1
ca 3cm #210cm #34cm
*Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? #1
Vi väntade, gick, badade, blev undersökt med några timmars mellanrum,åt, vattnet gick, duschade, prövade lustgas, tog PCB, försökte andas #2Låg i ctg, blev undersökt, bytte om, fick krystvärkar på väg till förlossningsrummet #3Låg i ctg kurva, blev undersökt, fick hinnsvepning, gick i trappor, fick byta om och komma in till en förlossningssal, ctg, ctg, ctg, de tog hål på hinnorna, skalpelektrod sattes, vänta
*Vilka/vilken var med under förlossningen? #1
Robin #2Robin #3Robin
*Tog du nått smärtstillande? #1
Vetekudde, bad, dusch, massage, lite lustgas, PCB #2Dusch och vetekudde (hemma), massage #3Vetekudde, massage
*Grät du? #1
Nästan/lite #2Nej #3Lite
*Vad tyckte du var jobbigast? #1
Värkarna i slutet #2Värkarna i slutet #3Värkarna i slutet
*Var du rädd för något? #1
Att jag inte skulle överleva värkarna #2Nej, inte egentligen #3Att bebisen skulle dö
*Hur lång tid tog det? #1
24 timmar och 10 minuter från första värken tills han var ute #25 timmar, 20 minuter #39 timmar, 10 minuter
*Hur ser du på förlossningen idag? #1
Positivt:) Har "glömt" hur ont värkarna gjorde och ser fram emot att få göra det igen:) Att få ut honom gjorde inte ont alls! #2Drömförlossning. Hade inte kunnat gå bättre! #3Ganska positivt. Hade gjort en del annorlunda nu i efterhand


Barnet
*Vad blev det för kön? #1Pojke #2Flicka #3Pojke
*Hur mycket vägde barnet? #1
4150 gram #23530 gram #33595 gram
*Hur lång var barnet? #1
52 cm #250 cm #350,5 cm
*Vad var huvudomfången? #1
37 cm #235 cm #336 cm
*Hur mådde barnet? #1
Bra:) Hostade och harklade sig direkt:P 9/10/10 #2Bra, 10/10/10 apgar #3Bra, 9/10/10 apgar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar