torsdag 19 september 2013

Men nej...

Gissa? Jepp, mjölkstockning. Igen. Också den här gången på ett nytt ställe och med feber. Försöker fixa med värme, amning, lite pumpning(men stockningen är långt ute så det hjälper inte mycket) och Burana-kur. Vill verkligen undvika antibiotikan! Hoppas att det slutar nu när mjölkmängden lugnar ner sig. Vill inte ha det här när jag är ensam med barnen nästa vecka. Får nog bo i lager på lager och ylle där mellan i framtiden vilket jag gör nu också. Och bort med allt vad sidobyglar i bhn heter! Nattamningarna som brukar sluta ned att vi båda somnar och han suger i sömnen måste vi sluta med för jag tror faktiskt att det är en faktor som sätter igång det här. Natten till igår, och gårdagen gick smärtfritt utan feber, så ammade jag sittandes och alltså vaken. Nackdelen där är att han har svårt att somna själv och vaknar om jag sätter ner honom så upp till två timmar kan det ta per nattmatning.
Mindre sömn vs. mjölkstockning, jag tar det första!
För övrigt så somnade Wilma ganska snällt och tidigt igår och sov till 8!! Men då bestod dagssömnen av en biltur till butiken+tankning. Idag blev den betydligt längre så får nu se hur det går inatt.
Håhhå bara det skulle ge med sig det här...

3 kommentarer:

  1. De brukade ge kålblad åt dem som hade mjölkstockning, då du och dina syskon föddes. Jag behövde inte det själv, men det lär hjälpa att använda som bh-inlägg. Det går säkert att googla om det eller har möjligen någon annan av er läsare erfarenhet av kålblad? mamma-mommo

    SvaraRadera
  2. Har inte behövt det själv men har hört om många som testat (kalla) kålblad o tyckt att det fungerat. Så kanske nånting värt att prova?

    SvaraRadera
  3. Jag körde också tricket med kålblad och det funkade faktiskt!! Billigt och enkelt knep och gör att det känns svalt och skönt kring brösten som e ömma! Sen minns jag jag körde en lång varm dusch efter att jag ammat och försökte massera upp knölarna, sen pumpade jag varje gång efter amning så att brösten säkert var helt tömda vid varje matning! Och att massera och "buffa" på bröstet sådär ut mot den ammande babyn för att lättare driva ut mjölken ur mjölkgångarna tyckte jag hjälpte. Lycka till! De e int roligt...

    SvaraRadera