torsdag 2 maj 2013

Side, Turkiet 2013

Får nog varna för längden på det här inlägget... 50 bilder gott folk.

Lördagen den 20 april så packade vi in oss i bilen direkt från morgonen och begav oss iväg mot Vanda. Jag satt bak med ungarna första 1,5 timmen och vi åt frukost i bilen. Riktigt mysigt.
 Körde förbi en massa översvämningar. På ett ställe var vägen avstängd så trafiken omdirigerades.
 
Pausade vid Juustoportti och åt lite ost. Ungarna fick springa av sig lite innan vi igen satte oss i bilen och fortsatte vår färd. Wilma somnade ganska snabbt men Theodor ville vara snäll och ge henne vindruvor också så han väckte henne. (Nej, såklart inte hela vindruvor i bilen.) Vi pausade vid Ikea i Tammerfors och där åt vi mat. Wilma gick själv genom hela butiken! Sen somnade både hon och Theodor snällt i bilen och sova ända tills vi kom till Vanda. Efter lite letande så hittade vi den bilparkeringen vi skulle till, parkerade där och tog bussen till flygstationen.Sen kom inte kameran fram före dagen efter.
På flygplatsen gick allt bra. De tyckte att de såg något konstigt i min väska men efter att ha genomsökt den så fick vi gå vidare. Hade Wilma i Manducan vilket var väldigt smidigt. Behövde inte vänta så värst länge någonstans på flygstationen innan vi fick ta bussen ut till flygplanet. Och ni vet att jag är flygrädd... Såg ett flygplan som steg när vi närmade oss Vanda och redan då började det knyta sig i magen. Wilma satt i min famn, Theodor i mitten och Robin längst mot fönstret när vi startade. Och jösses vilken acceleration! Hade inte förväntat mig det. Upp i luften kom vi och hölls där utan större turbulens. Var nog lite rädd hela tiden men det var ganska precis så som jag hade tänkt att det säkert blir. Wilma var ganska gnällig och ville inte somna fastän hon var trött. När vi flög över Antalya så var det mörkt och alla lampor i staden brann. Något av det vackraste jag sett, riktigt seriöst! Landningen gick bra och efter att vi fått alla våra väskor så gick vi för att söka efter bussen. Bussen vi skulle med var full så vi fick sitta i en annan kokhet buss. Fyra personer på två säten. Wilma skrek nästan hela vägen till hotellet. En hel timme, mitt på natten. Trött och inte alls van med omgivningen. Fick vårt hotellrum relativt snabbt och efter att Wilma skrikit några minuter i sin resesäng så somnade hon sött. Theodor också. Vi föräldrar likaså.

Nästa dag, den 21 april, åt vi frukost på hotellet. Spenderade dagen med upptäcktsfärd.



  
Vi åt på en restaurang eftersom maten på söndag inte ingick i vår Family Inclusive paket. Hamburgarna som jag och ungarna åt var inte goda... Wilma försökte jag få att somna i vagnen men hon bara skrek och skrek. Var nog ett allt för annorlunda ställe för henne till att börja med...
 
Såg en moské och beställde en utflykt till dagen efter.

Balkongutsikt.

 När vi gått och lagt oss på kvällen så såg vi hur det lyste upp i hela rummen och någon sekund senare small det till. Åskväder riktigt nära hotellet. Med de tunna väggar som husen där har så lät det som att det regnade inne i rummen. Korridoren utanför vårt rum var egentligen utsida av huset fastän det var en korridor med tak. Robin gick upp för att kolla så det inte kom in vatten och steg i en gigantisk vattenpöl innanför dörren till vårt hotellrum. Frågade om jag ska slänga dit några handdukar när han öppnade dörren till korridoren och vatten strömmade in i rummet och längs korridoren ute. Iskallt vatten. Plockade upp alla våra saker från golvet och det tog inte många minuter innan vi hade flera centimeter vatten i båda rummen! Vad gör man då?! Jag packade ihop alla våra saker om vi skulle hamna att byta rum helt och Robin tog sig till receptionen. Fick veta att vi skulle få flytta några våningar upp istället men bara över natten tills de hade städat bort vattnet. Tog en evighet innan de kom med en resesäng till vårt nya rum så Wilma somnade ganska sent. Vi föräldrar hade iskalla fötter efter att ha vadat i vattnet en bra stund och jag hade slagit benet i sängramen så det var alldeles blått och svullet. Inte den roligaste natten.
 Utsikt från nya rummet.

 Nästa dag for vi via ruinerna till stan och stranden. Och min näsa började rinna. Förkyld. Skyller på nattens isbad. Var förkyld resten av resan. Typiskt eller hur?


 En stor amfiteater.



 Östra stranden.
 Och sen västra stranden.

 Bredvid en stor rondell hade de kossor som väl nog satt fast med ett band någonstans men lite halvmärkligt såg det ut.
 Blev väldigt mycket gående den dagen och Theodor gick nästan hela tiden han också! Skulle vara intressant att veta hur många kilometer jag gick och knuffade resevagnen framför mig. Ont i benen och ryggen hade jag efteråt i alla fall och Theodor somnade i vår säng på eftermiddagen.

Vårt hotellrum var nu städat så vi fick flytta tillbaka. Fick en flaska vin och ett fruktfat som plåster på såret. (Senare fick vi en middag på en italiensk restaurang också, och skriva under ett papper att vi inte ska stämma hotellet) Vi avnjöt lite frukt på balkongen i solen.

 Hm.. Sen börjar jag blanda ihop dagarna lite. Utflykten vi skulle på på måndag fick vi flyttad till torsdag. På tisdag kanske vi hängde mest vid polen?



 Och Wilma somnade på mig! Vet ni, det sker nästan aldrig men nu gjorde hon så två dagar i rad!
 Strandbesök nr.2. Wilma "simmade" i medelhavet av misstag men annars var det ingen som vågade sig längre än till knävecken.

 På onsdag var vi till stan och till hamnen.
Slappade på hotellrummet varje dag. Theodor sov dagssömn varje dag vilket han nog behövde.
 Balkong-chill.



 På torsdag for vi på utflykt. Först buss från hotellet till hamnen. Sen båt på medelhavet.



 Pausade på en udde som hade sötvatten på vänster sida och saltvatten på höger. Åt mat på båten där.

 Sen for båten vidare till Manavgat. En stor "marknad" där man lätt gick vilse. Tur att vår resekompis hade navigator på telefonen. Köpte några t-skjortor och ett flygplan åt Theodor. Sen buss tillbaka till hotellet. Vi åt på en italiensk restaurang den kvällen och hotellet bjöd eftersom vi blev översvämmade på söndag. Tog såklart en av de dyrare rätterna och det var SÅ gott! Sen efterrätt åt alla, till och med Wilma gick en glasskål.
 Lite hotellbilder.


 Wilma sov i vagnen vid polen en dag så vi fick simma en stund utan att ha henne med. Theodor simmade med simdynor så han kunde bra vara med i stora polen också. Wilma var överlag inte så värst förtjust i att simma.
 På fredag gick vi in till stan igen för att göra slut på de sista pengarna. Theodor sov i vagnen och Wilma fick vara i Manducan.
 Gick ganska mycket där och köpte några tröjor och en väska. 
 På lördag packade vi mest och väntade på att det skulle bli kväll. Måste checka ut redan 12 fastän bussen kom och hämtade oss först 19. Men de var så snälla så vi fick behålla ett rum tillsammans med våra resekompisar så vi var inte helt utan rum. Den här dagen var det över 30 grader så vi var ganska nöjda över att få åka hem till lite svalare klimat.

Bussresan till flygstationen gick inte så bra med Wilma. Hon var trött men kunde inte riktigt somna. Till sist somnade hon i alla fall. Väldigt många säkerhetsgrejor man skulle igenom innan man kom in på flygfältet. Hade inte många minuter tid över och fick gå på planet nästan först av alla. Jag var lika nervös för flygresan nu som innan men den här gången gick det mycket bättre fastän jag satt vid fönstret. Det gick dock betydligt sämre med Wilma. När alla hade ätit mat och somnat så skrek hon för full hals. Fanns ingenting jag kunde göra alls. Hon var helt enkelt övertrött och klockan var närmare 12 på natten. Jag fäller tårar väldigt sällan fastän hur ledsen jag än är men nu rann de nog ner för kinderna på mig. Kändes jättejobbigt att jag inget kunde göra och att alla andra på planet såklart inte förstod att det inte fanns något jag kunde göra. Till sist somnade hon i alla fall. Men sov oroligt. Jag och Robin sov inte en blund.
Fick gå ganska långt sen när vi landat och kommit in på flygplatsen. Till sist fick vi våra väskor och gick ut för att vänta på bussen till bilparkeringen, lika som många andra. Stod där och frös i minusgrader en bra stund innan bussen kom och när den väl kom så var det bl.a. ett lite äldre par som trängde sig före oss i kön in i bussen så att vi inte rymdes med och de stod bakom oss i kön. Och vi stod där med fyra frusna barn klockan tre på natten. Skulle nog ha kunnat smälla till det paret! Hur egoistiskt är inte det att smita före två barnfamiljer i kön?! Vi fick snällt vänta på nästa buss. Halv fyra satt vi i bilen, efter att Robin skrapat rutorna först. Lite temperaturskillnad. Vi körde hem direkt och hade nog ganska svårt att hålla oss vakna medan ungarna sov hela vägen upp. Lite på fyra timmar senare svängde vi in på gården och Robin fick gå och lägga sig medan jag hade hand om ungarna. Sov en timme när Wilma sov ute men annars fick jag ingen sömn på nästan två dygn. Gäsp!

Vi hade en riktigt bra resa. Den blev bättre än jag hade kunnat föreställa mig trots översvämning och förkylning. Maten var riktigt bra. Och Side var en trevlig liten ort. Många många många skandinaviska turister. Fanns en butik som hette "Turkiska Ullared". Vi bodde på Hotel Side Resort som ligger lite på en kilometer från stranden och stan. Vi reste med Tjäreborg och det här var första resan de ordnade hit medan svenska motsvarigheten Ving har ordnat resor hit ett tag. Hotellet var relativt nyrenoverat och 4+ stjärnor. Kändes riktigt fräscht! Minidisco hade de varje kväll och ungarna skulle båda vara med på det fastän de sen mest stod och såg på. Nu nynnas det nog på alla låtar här hemma. Theodor vill åka tillbaka till Turkiet och Wilma har inte sagt mycket om resan;) 
Nu blev det här jättelångt!

4 kommentarer:

  1. Tack för en jättefin reseskildring! mamma-mommo

    SvaraRadera
  2. Jodå exakt samma hotell som vi bodde på förra gången.

    Härligt att höra att ni trivdes! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jassåå:) Bodde mest folk från skandinavien där.

      Radera
  3. Åååååh vad ni ser ut att ha haft det bra ;.) Gud vad härligt!!!
    Är du sugen på att resa mer nu då?
    Ursäkta att jag inte skrivit tidigare. Har haft fullt upp senaste veckan och varit så sjukt trött :-/
    Är allt bra med er annars?
    Kram

    SvaraRadera