onsdag 8 maj 2013

Lycka och kärlek

De senaste dagarna har jag haft så otroligt mycket lycka och kärlek inom mig. Allt känns bara så otroligt bra. Inga dystra miner hos mig inte. Vet inte riktigt varifrån denna plötsliga eufori kommer. Kanske är det för att det är vår i luften. Allt var bra med bebisen på ultra så all den stress släppte. Har haft en massa trevligt program och träffat människor jag tycker om att umgås med. Är nöjd med min blogg-header. Att vi är relativt friska. Att bebisen sparkar ordentligt och storasyskonen tycker om att känna på sparkarna. Att mina små leker så bra tillsammans och har roligt tillsammans. Att det fungerade så bra att sluta med napp åt Wilma på dagen. Att jag börjar komma ikapp med tvättandet så tvätthögen nästan försvunnit Att vi trivs jättebra här där vi bor. Att jag sover tillräckligt varje natt. Att Finland spelar så bra i ishockey. Att vi har en tredje liten underbaring på väg. Eller så en blandning av allt det. Allt känns bara bra nu! Ingen sönderstressad mamma. Inga brända nerver (nåja, inte lika många som det brukar kunna vara). 

Har så mycket lycka och kärlek inom mig! Och vet ni vad, den blev bara större när folk i helgen kommenterade att vi nog kommer att få det tungt med ett tredje barn. Jag insåg hur lyckligt lottad jag är och hur bra ställt vi har det. Skulle aldrig någonsin byta ut min livssituation just nu. Varje gång jag ser på mina barn fylls jag med lycka över att vi snart kommer att vara en till. När folk säger att det kommer att bli tungt så vet jag inte riktigt vad de vill få ut av att säga så. Det går väl bara att säga "Vad roligt. Grattis!" istället. Har fått många gånger fler "Det kommer att bli tungt" än "Grattis". Visst kommer det att bli lite tyngre med ett till barn men jag ser nog många fler fördelar och glädjeämnen än negativa saker. Varför ens fokusera på de negativa sakerna? Det gör väl ingenting bättre? Och negativa saker finns det väl gällande precis allt här i världen? Alla klarar av olika saker olika bra. Visst vet jag många många som aldrig i livet skulle kunna tänka sig att ha tre barn inom lite på tre år. Men det är inte jag. Och jag vet att jag kommer att klara det galant. 
Det går bra nu!

10 kommentarer:

  1. Känner igen det där med att folk måste uttrycka sig om att det kommer att bli tungt. Då vi fick vårt tredje barn var det flere som nästan beklagade sig över att det blev en tredje flicka, och jag som inte en sku kunna se mig själv som en pojkmamma, och i samma stund som jag fick henne i mina armar kändes det som en självklarhet att det sku vara en flicka :)

    Sen att finland spelar bra i ishockey kanj ag inte riktigt hålla med om ;) är nog lite rädd att nu då de stora lagen kommer emot så kommer finland att få stryk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju vunnit alla matcher hittills;)

      Radera
  2. två barns mamma8 maj 2013 kl. 13:09

    Grattis till liten i magen, läser din blogg nu som då :) Konstit att folk ska kommentera hur jobbigt de ska bli hela tiden.. Har själv två tjejer 2år å 9 mån å en på 10 mån.. Redan när vi sku få andra var de många som beklagade sej! Vet som int varför.. visst med 1år å 11 mån emellan barnen kan de vara tufft men glädjen e nog betydligt större. För oss finns en trea inplanerad ( ifall man kan få flera) nu eller om nått år, de får tiden utvisa men lyckliga sku vi vara i vilket fall som helst! Lycka till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:) Och lycka till med en trea!

      Radera
  3. Nå, he e vell mera bristen på uppmärksamhet och att int räcka till som förälder åt många småa barn på samma gång som folk är rädda över än att man bara tycker det är tungt. Men förståss kan int nån vet i förväg hur det går men stressen ökar nog garanterat :)) Men int behöver ju folk börja beklaga sig ändå fast dom int hoppar och hurrar av iver! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det knasiga är att de som har de negativaste kommentarerna är sådana som int egentligen alls ingår i vår umgängeskrets utan är mer bekanta på längre håll så de vet ju inte alls hur ens vardag ser ut!

      Det är såklart olika hur krävande barn man har också. Har haft turen att få två ganska enkla barn och tror att de kommer ha mer glädje av syskonet än lida av det. Annars skulle vi såklart inte ens ha funderat på en trea.

      Radera
  4. Säg att di ska sii se i reven!

    :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Kikar in här med jämna mellanrum. Får börja med att gratulera till trean, det blir suveränt! Vi har en snart treåring och en snart ett och ett halvt åring och jag och min växande mage har också fått ett och annat negativt laddat bemötande. Varför då ja, inte vet jag. Man skaffar inte barn utan man får barn; nån kanske blir med barn fast dom inte önskar det, nån kanske inte blir fast hur dom önskar det och nån blir precis då dom önskar det. Vi är jätteglada och tacksamma över vår situation för den blev precis som vi hade önskat och den passar våra liv just nu så varför skulle vi vara annat än glada och tacksamma? Visst är småbarnslivet, och kommer så förbli, tufft ibland men det är så oändligt mycket annat också. På gott och ont och det goda vinner ju, lätt. Lycka till, njut och ta vara på alla snorkråkor och kakkablöjor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Bra skrivet och grattis själv!:) Barn är minsann en gåva.

      Radera