tisdag 10 april 2012

Listor

THEODOR

*Vilka var dina favorit kläder? Mammajeans från H&M och vad som helst som fick min mage att se stor ut:p
*Vad var din/dina favorit rätter? Citron
och vattenmelon
*Vad var dina/din favorit dryck? Coca Cola
*Vad tyckte du inte om? Kaffe
*Var det någon favorit rätt som ändrades? Nej
*Vad var du mest sugen på? Surt
*Hade du halsbränna? Jo, mot slutet av graviditeten
*Hade du foglossning? Lite
*Hade du sammandragningar? Ja, nästan hela graviditeten

*Mådde du illa? Ja varenda dag under hela graviditeten
*Vilken sovställning var bäst? Sov på mage en hel del, fastän jag inte gjorde det före jag var gravid men mest sov jag på sidan.

*När var din BF dag? 16 maj 2010

*Gick du över tiden? Jo, 16 dagar
*Hur mycket gick du upp i vikt? 11 kg
*Hade du mycket vätska i kroppen?
Nej
*Hur var ditt psyke?
Ganska som vanligt
*Gnällde/klagade du? Till en början
*Vad trodde du det var för kön? Jag trodde lite från och till
*Visste du vad det var för kön? Jo, en pojke
*Hur låg ditt SF mått?
Lite under normalkurvan
*Var du rädd för något? Jag var, som flesta, rädd för att bebisen skulle dö i magen*Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag ville inte gå över tiden. Och jag ville inte ha epidural bedövning.
*Hur ser du på graviditeten idag? Jag saknar magen:) Har nog glömt bort hur jobbigt illamåendet var för det var värt det 1000 gånger om:)

Förlossningen
*När började din förlossning? Den 31 maj klockan 02:00
*Hur började den? Med värkar var 6 minut, efter 1½ h var fjärde.
*När åkte du/ni in till förlossningen? Kl 8
*Varför? Skulle egentligen bli igångsatt då och värkarna kom med 4 minuters mellanrum
*Vem/vilka åkte du in med? Min fästman Robin
*Fick du/ni åka hem igen?
Nej
*Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Vasa Centralsjukhus
*Hur mycket var du öppen när ni kom in? ca 3cm
*Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Vi väntade, gick, badade, blev undersökt med några timmars mellanrum,åt, vattnet gick, duschade, prövade lustgas, tog PCB, försökte andas
*Vilka/vilken var med under förlossningen?
Robin
*Tog du nått smärtstillande?
Vetekudde, bad, dusch, massage, lite lustgas, PCB
*Grät du? Nästan/lite
*Vad tyckte du var jobbigast? Värkarna i slutet
*Var du rädd för något?
Att jag inte skulle överleva värkarna
*Hur lång tid tog det? 24 timmar och 10 minuter från första värken tills han var ute
*Hur ser du på förlossningen idag? Positivt:) Har "glömt" hur ont värkarna gjorde och ser fram emot att få göra det igen:) Att få ut honom gjorde inte ont alls!

Barnet

*Vad blev det för kön? Pojke
*Hur mycket vägde barnet?
4150 gram
*Hur lång var barnet? 52 cm
*Vad var huvudomfången? 37 cm
*Hur mådde barnet? Bra:) Hostade och harklade sig direkt:P

WILMA

*Vilka var dina favorit kläder? En randig klänning
*Vad var din/dina favorit rätter?
Kött
*Vad var dina/din favorit dryck? Coca Cola
*Vad tyckte du inte om? Kaffe
*Var det någon favorit rätt som ändrades? Nej
*Vad var du mest sugen på? Surt
*Hade du halsbränna? Lite ibland
*Hade du foglossning? Lite mot slutet
*Hade du sammandragningar? Mycket fram till vecka 20 men väldigt lite efter det

*Mådde du illa? Från och till fram till vecka 15
*Vilken sovställning var bäst? På höger sida

*När var din BF dag? 10 februari

*Gick du över tiden? Jo, 3 dagar
*Hur mycket gick du upp i vikt? 6 kg
*Hade du mycket vätska i kroppen?
Nej
*Hur var ditt psyke?
Precis som vanligt
*Gnällde/klagade du? Lite när jag mådde illa i början
*Vad trodde du det var för kön? En pojke
*Visste du vad det var för kön? Nej
*Hur låg ditt SF mått?
Lite under normalkurvan
*Var du rädd för något? Att bebisen skulle dö i magen
*Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Jag ville ha allt så naturligt som möjligt, ingen epidural och sen avnavling
*Hur ser du på graviditeten idag? Mins knappt av att jag varit gravid! Det gick så snabbt men saknar nog magen lite.

Förlossningen
*När började din förlossning? Den 12 februari kl. 10
*Hur började den? Med oregelbundna värkar hela dagen. Regelbundna från 22:30
*När åkte du/ni in till förlossningen? vi kom in 03:00
*Varför? Hade haft täta onda värkar i några timmar
*Vem/vilka åkte du in med? Min man
*Fick du/ni åka hem igen?
Nej
*Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Vasa Centralsjukhus
*Hur mycket var du öppen när ni kom in? 10cm
*Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen? Låg i CTG kurva 30 minuter, bytte kläder, gick till förlossningssalen och fick första krystvärken på vägen dit
*Vilka/vilken var med under förlossningen?
Robin
*Tog du nått smärtstillande?
Varm rispåse och dusch hemma men inget på förlossningen
*Grät du? Nej
*Vad tyckte du var jobbigast? Att hålla emot krystvärken i korridoren
*Var du rädd för något?
Nej
*Hur lång tid tog det? 5h 20min aktivt värkarbete
*Hur ser du på förlossningen idag? Kunde inte ha drömt om en positivare förlossning. Är glad, nöjd, stolt och förvånad.

Barnet

*Vad blev det för kön? Flicka
*Hur mycket vägde barnet?
3530 gram
*Hur lång var barnet? 50 cm
*Vad var huvudomfången? 35 cm
*Hur mådde barnet? Bra. 10/10/10 apgar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar