onsdag 11 januari 2012

Vi har haft det för lätt

Graviditeten med Theodor var ganska jobbig med illamående varje dag. Men utöver det så hade jag inga större krämpor. Förlossningen gick ju också bra. Sen så har han varit en väldigt snäll liten unge. Visst har det funnits somliga saker som varit jobbiga, men nu i efterhand så känns det som att vi fått en enkel unge. Fram tills nu då. Har varit rädd för det här. Vi har helt enkelt haft det för lätt med honom. Sedan snart ett år tillbaka så har han i princip alltid somnat i egen säng utan att man har behövt vara i samma rum. Nappavvänjningen gick också lite över förväntan och på en gång.
Det är faktiskt inte jobbigt att sitta bredvid honom och sjunga tills han somnar. Och det är inte så jobbigt att han ibland sover i vår säng som jag trodde förut. Det går inte att få det precis som man vill inte. Får bara växa in i den nya situationen. När Theodor var liten var jag inte alls lika insatt i mammarollen som jag är nu. Här kan jag märka att jag som ung mamma har legat "efter" lite. Det har tagit sin tid att helt ändra om livsstilen till hemmamamma men nu börjar jag nog känna mig som en "riktig" mamma. Jag har mycket mer tålamod och ork till att göra saker som jag förut inte orkade.

Senaste natt så somnade Theodor alltså efter att jag suttit bredvid och sjungit för honom. Sen vaknade han efter fyra timmar, gick upp och la sig i soffan. Robin la tillbaka honom i sängen och han somnade om. Sen vaknade han en timme senare och var helt olycklig. Vi tog honom till vår säng och han bökade på där rätt så länge och ville helst ligga på mig. Två gånger steg han upp och gick iväg en stund men kom snabbt tillbaka och kröp upp i sängen. Han somnade sen i fotändan på vår säng. Jag märkte knappt av att han var där och vi sov ända tills alarmet kom igång. Två timmar var vi vakna inatt så Theodor har inte sovit mycket. På dagen somnade han i bilen och sov kanske 3 minuter men annars har han varit vaken. För en liten stund sedan fick han mjölk och så borstade vi tänderna. Han somnade genast han kom i säng. Hoppas verkligen att han får sova hela natten nu, för hans skull.

Jag är verkligen glad över att den här sömnomställningen kom nu och inte sen när bebisen är född! Och jag har klarat mig förvånansvärt bra med lite mindre sömn än vanligt nu. Ikväll ska jag i duschen och så se på en film. antagligen somna i soffan framför filmen också;) Så har det blivit de senaste 3 filmerna vi sett, men det är "bara" Star Wars och de filmerna har jag sett förut. Ikväll är det dags för den sista filmen.

Idag har vi städat lite här hemma. Skurat golvet i wc, vilket inte alls var varken obekvämt eller sammandragningsframkallande (måste nog säga att det är väldigt smidigt att ha en så liten mage som jag har) och plockat i köksskåpen. Vi har en massa kakor och choklad som "måste" ätas. Och jag är inte speciellt sugen på det... Så om någon vill komma hit på kaffe, så varsågoda;)

Annars, finns det någon som vill sitta barnvakt nästa veckas torsdag? Jag och Robin ska på teater och har inte någon som vaktar Theodor ännu... (Och det ska såklart vara någon vi känner:p)

1 kommentar:

  1. Kan säga att de går upp och ner hela tiden med de där med sömn och rutiner. Det enda du kan göra är att hålla fast vid rutinerna. och kämpa vidare. ;) de kommer i olika faser med mardrömmar, växtvärk och så so gör att de vaknar och vill sova hos mamma och pappa.
    våran dotter gör så med och hon är snart 2½, sovit jätte bra i sin säng nu kommer hon in till oss någon gång under natten men de får hon lov att göra så hon vet att vi finns där o hon behöver oss :) Lycka till :)

    SvaraRadera