måndag 16 januari 2012

Tankar om föräldraskap

Det är konstigt hur snabbt efter förlossningen man klarar av att ta hand om ett barn. Redan efter två dagar så åker de flesta hem. Men sen kan det ta ganska länge innan man faktiskt vuxit in i föräldraskapet på allvar. För min del så är det först nu i höst egentligen som jag faktiskt på riktigt känner mig som en mamma. Den mamman jag vill vara. Det är en ganska så stor omställning att bli förälder och alla anpassar sig olika fort men grundbehoven lär man sig att sköta genast från början. Tur det. Tror inte att man någonsin blir "färdig" förälder. Man utvecklas precis hela tiden i takt med att ens barn blir äldre.
På ett sätt tror jag att yngre föräldrar har lättare att anpassa sig eftersom de inte har lika inristade rutiner som äldre har. Men jag vet med mig själv att jag bra skulle ha kunnat sitta vid datorn dygnet runt som vilken tonåring som helst när jag blev mamma. Så jag fick nog växa upp lite snabbare än många andra. Men överlag tror jag inte att åldern spelar så stor roll när det gäller att skaffa barn. Kanske lönar sig att vara myndig och ha en ekonomi som man klarar sig på men utbildning och livserfarenhet tror jag inte har så stor betydelse i slutändan.
Lite tankar om föräldraskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar