måndag 4 oktober 2010

Matvägrar

Matade Theodor just. Eller "matade". Han spottade ut allt bara. Försökte blanda ut med mycket mjölk så det blev nästan vällingkonsistens, men nej. Det fungerade ändå inte. Hur har era barn reagerat på mat? Jag vet inte hur jag ska göra för att få i honom maten. Tror nog att vi kanske hamnar att försöka med potatis bara till han vänjer sig och först då börjar vi med nya smaker. Nå, ska till rådgivningen imorgon så får fråga vad de tycker att vi ska göra.

Idag är det ung mamma träff:) Utanför Citymarket kl.14.00. Nya gravida eller mammor är också välkomna:) Hoppas att det kommer någon dit idag! En gång har det bara varit jag:p Och en gång var vi bara två. Senast var vi tre, plus bebisar då varav en var i en mage:) Och kanske fortfarande är? Har inte hört något nytt ännu så:p
Imorgon ska vi till rådgivningen på 4 månaders kontroll:) På onsdag ska vi hem till en mamma på mamma-bar träff:) Och på torsdag ska vi på kaffe till farmors syster:p Sen till helgen ska vi antagligen norrut igen om Theodors farbror kommer dit då. Men sen efter det tänker vi sitta här i 2 helger i sträck:) Men sen är det dansgala och dit ska vi!:) Har tänkt boka bord på restaurang före det så får vi fira vår 3 års dag med det samma:p (Emma å Joacim: Komber ni å dans ni å? Ni sko ju kona koma å ita me oss fö he e sakelis så go mat vi Sesam! :) Sej til bara så bokar ja bord fö 4:p)

Där fick ni lite smakprov på hur min dialekt egentligen är:p En del av er skulle nog inte förstå om jag skrev på dialekt:p

4 kommentarer:

  1. Har en son som är 6 månader nu, vi började med mat, eller "smakprover" 1 vecka före han blev 4 månader, och det tog nog länge fören han började äta, var lite över 5 månader fören han förstod vad han skulle göra med maten :) Men nu äter han en burk frukt + 1 burk mat per dag. Så jag tror nog er son kommer att lära sig snart, de tar bara tid :)

    SvaraRadera
  2. Jag fick rådet att börja med enkla smaker (och en smak åt gången). Potatis och morot ska vara bra att börja med.
    Om man börjar med potatis så ska man köra det i några dagar (en vecka kanske) innan man provar en ny smak...och då får barnet äta bara det i några dagar så att det vänjer sig...

    Vi har börjat ge Melly gröt och det är ingen höjdare kan jag lova! Hon gillar det INTE!!!
    Så jag funderar på att börja med potatis i stället och se hur det går... Hoppas att det går bättre.
    Ska bli spännande att höra hur hela den här matgrejen utvecklas för er då våra knoddisar är jämngamla :)
    Ha en bra kväll gumman.
    Kramen

    SvaraRadera
  3. Som ja har förståt de så ska man nog inte truga för mycke när dom är så små, dom klarar sej på bröstmjölk/erättning å kanske välling tills de är sex månader.
    Livsmedelverket rekomenderar smakisar vid sex månader, mitt bvc rekomenderar smakisar från fyra månader om dom visar intresse för mat, men spottar dom bara ut de så ska man nog vänta!

    SvaraRadera
  4. Int tycker Lucas heldä om päärona fast man lagar i ti vällingkonsistens. Men hä ska få ta ha tidn i tar. Om några måna föst kanski di byri ita som kara! :)

    SvaraRadera