måndag 25 oktober 2010

Barnmatsburkar

Fick en kommentar om att inte ge burkbarnmat. Burkarna innehåller ju inga konserveringsämnen eller liknande. Bara t.ex. potatis, morot, risstärkelse och oljor. Med andra ord ganska samma sak som om man skulle göra maten själv. Har prövat att ge egen potatis men det var verkligen ingen hitt. Theodor är väldigt känslig med maten och jag tror inte att någon annan konsistens skulle gå ner i honom. Men jag har nog tänkt börja koka egen puré bara han först vänjer sig vid att äta mat.

8 kommentarer:

  1. alltså det är ju inget fel med barnmatsburkar, men de är ju vakuumpackade, och då man vakuumpackar mat så försvinner en hel del näringsämnen ur maten...därför är nog hemlagat bäst. Hälsningar en annan läsare.

    SvaraRadera
  2. Nä, inte e de ju fel med barnmatsburkar men jag tycker de så onödigt att lägga pengar på sånt när de så sjukt enkelt att göra själv. Å just som kommentaren ovan lyder så e ju nog hemlagat bäst, både ur smak å näringssynpunkt. Å de där me konsistensen så e de ju bara att tillsätta mer eller mindre vätska för att få lämplig konsistens :) Har man bara en stavmixer så går ju allt snabb å enkelt!

    SvaraRadera
  3. Dåligt samvete är det sista en mamma behöver. Mina barn har ätit burkmat och lärde sig äta vanlig mat när de fick börja med den, och de har blivit bra. Klart att hemlagad mat är billigare men en utvilad mamma är guld värd för en liten baby. mommo

    SvaraRadera
  4. Mina barn har inte heller ätit av min egengjorda mat utan det har varit burkmat för hela slanten! Gör så som du tycker är bäst! H. Random läsare

    SvaraRadera
  5. Hejsan! Tänkte bara tipsa att om du skulle orka laga egen barnmat kunde du ju föröska att tillägga ganska mycket ersättning i maten då du tillagar den, på så sätt kanske han skulle äta den bättre då smaken på maten skulle vara mer bekant :)

    SvaraRadera
  6. men det är ju inte tungt att laga egen mat... jag gör det och nog tycker jag att jag är utvilad för det. Lagar man mycket åt gången så behöver man laga mat ca 1 gång i månaden...så det är ju inte så jobbigt. Man lagar ju egen mat åt sig själv, så varför inte åt bebisen? Själv skulle jag inte vilja äta färdiglagad mat. Men man gör ju självklart som man vill! Det finns för och nackdelar med allt! kram

    SvaraRadera
  7. Nån stor prisskillnad har jag då int märkt av då jag har kokat egen barnmat. Färska råvaror kostar, kött/fågel/fisk kostar. Men visst i början om man bara ger potatis och morot blir det säkert billigare.
    Ge det som han äter, sen då han börjar äta riktig mat oftare kan du ju prova att göra själv. Det tog också länge innan Liam förstod hur man skulle göra med maten då den kom på sked men nuförtiden gapar han stort :)
    Tack och lov är han en allätare, hittills är det bara en sorts burkmat han spottat ut. Han får både hemlagat och burkmat.

    SvaraRadera
  8. Barn nr. 1 åt endast hemmagjord mat. Enkelt att laga större mängder och frysa ner. ( Utom potatis då, som blir jättegrynig och underlig i konsistensen vid upptining.) Bäst blir det om man trycker grönsakerna genom en sil i metall, med t.ex. en slev. Köttet mixas med stavmix. Frys in i lämpliga portionsbitar t.ex. i isbitsformer.
    Barn nr. 2 spottade och fräste åt min hemlagade mat!! Blandade ofta 50/50, köpis/hemlagat, så blev det inte så dyrt. Ganska fort gick vi sedan över till enbart köpis, det kändes enklare just då!

    Gör som du själv vill, så blir det bäst. Man är toppen morsa fast man inte ammar massor eller ger burkmat! Dina bilder säger ju mer än 1000 ord, killen mår ju toppen och då ska du också göra det. Ta vara på tiden, den går fort ändå! Du har en trevlig blogg!

    SvaraRadera