fredag 10 september 2010

En mystisk bil

Jag och Robin har bott här i lite över ett år nu. Året före vi flyttade hit bodde hans storebror här. Och under hela den här tiden har en bil stått parkerad på brandgatan och ingen har rört den! Det växer gräs och träd(!) runt den! Lite läskigt. Men den ser nog ut att vara "parkerad" där. Bilringar i bakluckan och kläder i baksätet. Undrar vem som har lämnat sin bil här så länge? Det växer till och med mossa på listerna. Den måste ha stått däri över 2 år! Mystiskt.

Fick en kommentar om att man egentligen inte ska ha barn i sittdelen före de är 6 månader. Hade faktiskt inte hört det förut. Men jag känner ingen som har haft sitt barn i liggdelen så länge, eller gör jag? Inte vad jag vet om i alla fall. Ofta när vi var ute och promenerade förr så fick jag lyfta upp Theodor och ha honom i famnen för han tyckte inte alls om att bara ligga ner. Vi försökte att ha en filt bakom honom och det fungerade ibland. Nu när vi var i Helsingfors så prövade jag att ta bort liggdelen och han blev en helt ny unge! Satt och pratade och var glad hela dagen i sittdelen. Vi har den såklart INTE i helt upprätt ställning. Men han kan halvsitta, halvligga eller helt ligga i den så jag tycker att det fungerar super bra!:) Han är väldigt stadig i ryggen och nacken och han älskar att sitta i famnen eller att stå upp, och från rådgivningen har de sagt att han får göra det om han orkar. Så för Theodor passar det att ha sittdelen:) Det är såklart olika från barn till barn, men nu i sittdelen sitter han i princip lika brant som i bilstolen som han har haft sedan han var nyfödd:pHalvsittande läge

Halvliggande läge

Liggande läge

3 kommentarer:

  1. Det är ju omöjligt att använda liggdelen i 6 månader! Kör på sittdelen du men räta inte upp den helt förrän han kan sitta själv ^^

    SvaraRadera
  2. Såklart du ska använda sitt delen om du vill, jag menade inget illa med min kommentar utan jag bara påpekade om du inte skulle veta, för inte visste jag det heller från första början :) Alla barn är ju också så olika, vi använder nog bara liggdelen ännu och vår son är 6 månader om 2 veckor, och han rymms ännu i den.

    SvaraRadera
  3. menar heller inte illa men sittdel kan skada barnets rygg om den används för tidigt. men om babyn faktiskt känns stadig o bara halvligger i vagnen kanske d e okej? bilstol ska man inte heller använd långa stunder. kör man bil långt måste barnet få vila från bilstolen eftersom d e obekvämt o belastar barnets rygg att ligga så.anars e bärsele att rekomender om han vill se sig omkring =)

    SvaraRadera